AfterBurner

FITXA TÈCNICA

Nom del joc: AfterBurner

Fabricant: Sega

Any de desenvolupament: 1987

Categoria: Shooter sobre rails en tercera persona


Informació de la plataforma de maquinari: Anomenada Sega X BoardSystem i utilitzada també a altres títols com ara AB COP, SuperMonaco GP o Thunder Blade.

  • CPU Principal: 2 x MC68000 @ 12.5MHz
  • CPU de so: Z80 @ 4MHz
  • Xips de so: YM2151 @ 4MHz i Sega PCM @ 15.625 MHz
  • Resolució de vídeo: 320 x 224


Desenvolupadors principals: Sega-AM2

Compositors de la música: Hiroshi Kawaguchi (S.S.T. Band)


HISTÒRIA DEL JOC

Història del desenvolupament:

L’origen d’AfterBurner el podem veure en la experiència personal del seu creador, Yu Suzuki, quan a Florida (als Estats Units) va tindre l’ocasió de volar amb un caça de combat real amb la companyia d’un instructor. Amb ells, hi va volar un segon avió pilotat per un altre instructor amb qui van simular un combat real, ja que els dos avions anaven equipats amb bales de fogueig (metralladores làser i bombes de fum). Quan un làser tocava l’oponent, s’activava una bomba de fum, el que indicava que el dispar hi havia sigut precís. Durant quasi dues hores van estar volant i disparant-se entre ells. Va ser llavors quan Yu Suzuki s’adonà que els simuladors de vol que estaven al mercat eren massa complexos i arruïnaven la experiència del combat. Arribà a declarar: “Tots eixos simuladors de vol foren creats per persones que mai no havien volat en un caça real”.

Aquesta experiència, a més de la popularitat en 1986 de la pel·lícula Top Gun de Tom Cruise, foren les inspiracions a la creació del joc.

Descripció general del joc:

En aquest joc adoptem el paper d’un pilot de caça F-14 Tomcat que bàsicament ha de derivar els avions enemics i ha d’esquivar els míssils i dispars d’aquestos fins que arriba a la fi de la fase.

L’avió té una vista en tercera persona per darrere. AM2 fa una vegada més ús de la seua tècnica Super Scaler per aconseguir una sensació de velocitat i “3D” sorprenents per a la època.

Es controla amb dues palanques que reproduïxen les de un avió real, una pel moviment i dispar (amb un gallet per la metralladora Vulcan i un botó per a llançar míssils) i una altra per controlar la velocitat del nostre avió com si fora una palanca de marxes (throttle).

Hi ha tres versions de la màquina, de les que la Deluxe n’és la més espectacular i la que marcà una fita al món arcade. Aquesta versió simula la cabina completa d’un caça que gira tant a dreta i esquerra com ara amunt i avall, el que emula el moviment de l’avió a la pantalla. Va ser d’alló més realista en l’època que durant molt de temps fou la reina dels salons arcade per la seua espectacularitat.

Una altra versió menys estesa és la Standard, que disposa d’un seient, però el moviment es limita a esquerra i dreta. Per últim, hi és la versió Upright, amb la qual juguem en peu.

Curiositats:
  • La versió original d’AfterBurner només es va comercialitzar al Japó. A la resta del món arribà uns mesos després AfterBurner II, que va ser més una versió millorada a la qual es va afegir la palanca de marxes (throttle), més nivells (de díhuit es va a arribar a vint-i-tres) i algunes millories gràfiques i de so.
  • En escenes intermèdies del joc hi ha alguna aparició curiós com ara el Ferrari d’Out Run o la moto de Hang-On.
  • Fou la primera màquina que va fer ús de la placa Sega X Board System.


HISTÒRIA MÀQUINA ARCADE VINTAGE

Estat: OPERATIVA

Informació sobre la localització i l’adquisició de la màquina d’Arcade Vintage:

Jose Mª Litarte es desplaçà a Cartagena en juny del 2014 per adquirir un joc del milió d’un operador. La màquina era al costat d’una altra de les Tortugues Ninja de quatre jugadors. No es va poder resistir i adquirí les dues.

Reparacions o restauracions pendents:

El botó de míssils falla de tant en tant i s’ha de canviar el micròfon.